Hoidistamise hooaeg on jälle kätte jõudnud.

See aasta on olnud pöörasemast pöörasem. Lähedase surm viskab ikka raskelt rajalt maha. Korjan siin nüüd vaikselt ennast kokku ja püüan iga päev järjest rohkem elust rõõmu tunda.

Oma pere, kodu ja aed on ikka kõige paremad rasketest aegadest ülesaamiseks. See suvi ongi möödunud lihtsalt triivides. Töö on täiesti tahaplaanile jäänud ja enamus aega on aias möödunud. A tellis kevadel võimsa oksapurustaja ja nii puhastas ta meie võsaalust mahamurdunud puudest ja oksadest. Saime kaks arvestatavat hunnikut oksahaket, millest A meile kaks suurt peenart ehitas. Need peenrad on ikka väga suured - sellised kuhu mõned puud ja põõsad köögiviljadele lisaks ära mahuvad. Pean nendest peenardest eraldi postituse tegema. Ma polegi nendest pilti teinud. Nii, et pildistan peenrad ülesse ja teen nendest eraldi postituse.

Talve läbi olen erinevaid Youtube videosid vaadanud ja vahvaid artikleid internetist lugenud. Nende põhjal otsustasin siis enamuse taimedest kasvuhoones ette kasvatada. Seemned said enam-vähem õigel ajal küll mulda, aga selleks ajaks, kui taimi oli vaja maha istutama hakata oli mul juba ind raugenud ja nii jäid vaesed ettekasvatatud taimed liiga pikalt nendesse väikestesse topsidesse ja enamuse taimede puhul selline ettekasvatamine küll head ei teinud.... Mõte oli super hea, aga teostus jättis kõvasti soovida. Järgmisel aastal paremini.

Eks ma mõned ettekasvatatud taimed ikka sain mulda ka ja sain omal nahal tunda, et üheaastased taimed ehk ikkagi ei taha värske puiduhakkega kaetud peenras hästi kasvada. Oad on väga-väga kidurad. Sisuliselt pole need taimed üldse istutamisest alates kasvanud ja rohelise oa taimed on kollaseks tõmmanud. 9 taime peale olen ehk 3 kauna saanud. Samas kartul kasvab selles peenras eriliselt ägedalt. Taime pikkus on mulle üle puusa - väga võimsad pealsed on kartuli taimedel. Alla seevastu hakkab alles nüüd midagi tekkima. Üleeile sain siis lõpuks ühe taime alt sellise koguse kartulit, mida jäi sama päeva õhtusöögist üle ka järgmiseks lõunaks. Ilmselt pidurdas selle aasta kõva põud mugulate moodustumist ja nüüd, kui lõpuks sadama on hakanud, on ka kartulite alla midagi kasvama hakanud.

Sellel aastal olen vanadele peenardele eelmise aasta komposti peale tassinud ja mulle tundub, et kõik meie küla rästad on meie peenrad avastanud kui toreda toiduallika. Ma ei saanud pikka aega aru, miks minu redise seemikud osaliselt ülesse on kistud või teises kohas mulla alla kaevatud. Värskelt maha istutatud suvikõrvitsaid käisin ka iga hommik mulla alt välja päästmas. Lõpuks aitas see, kui suvikõrvitsa taimede ümber heina vedasin - siis selles peenras enam kaevamas ei käidud. Õrnade seemikute vahele heina aga ei pane ju - nii ma vaatan siiani, kuidas mõnes peenras ikka hullult siblimas käiakse. Praegu on mul ohus värskelt külvatud peedid, valge redis, till ja porgand. Nendes peenardes käib ka mutt oma käike tegemas. Midagi ikka tahaks oma töö viljana ka köögis näha ja selline "rüüstamine" teeb hullult tuska.....

Kasvuhoone on ka omamoodi väljakutse esitanud. Sel aastal käivad meie tomatite ja kurkide kallal mingid närilised. Alustati esimestest pisikestest kurkidest ja nüüd on tomatid ette võetud.



Kuigi väljakutseid on sellel suvel ikka omajagu olnud, siis lõpuks võib vist hooajaga rahule jääda. Olen aiast juba hunnikute viisi (ma ei liialda) suvikõrvitsaid saanud. Suvikõrvitsast on saanud meie põhitoit prae kõrvale. Seda on jagunud keeksidesse, soolastesse pirukatesse, hoidistesse ja lõpuks ka sügavkülma nii viilutatult kui ka riivitult. Ja paistab, et me saame suvikõrvitsa rallit veel mõnda aega jätkata, sest need taimed küll väsimuse märke ei ilmuta :)



Vaatamata närilistele saame me ka kasvuhoonest ikkagi saagi. Ehk ei jõuakski enamaga tegeleda - olen rahul sellega, mis me sealt praegu saame. Eilne saak aiast oli selline:


Ja see on nüüd, kus tegelikult hakkab hooaeg juba vaikselt lõppema. Sel aastal oleme me igasuguseid hoidiseid teinud - kurke marineerinud, erinevaid ämbrisalateid ja mahedat suvikõrvitsa-paprika-tomatihoidist, tomatikastet ja borši põhja vaaritanud. Lisaks on meil selleks talveks ka karusmarja ja punase-mustasõstra siirupit.


Tänaseks ehk aitab ;) Püüan ennast nüüd ikka kätte võtta ja väheke tihedamalt toimetamisi kirja panna et oleks hea tagasi vaadata, kuidas eelnevatel hooaegadel läinud on ja samu vigu vältida.

Lisan siia mõned lingid retseptidele, mida me sel hooajal katsetanud oleme:
http://toiduteemal.blogspot.com/2011/09/magusmahe-suvikorvitsa-paprika.html?spref=pi
http://www.kokkama.ee/2015/08/lihtne-kodune-tomatiketsup.html
https://nami-nami.ee/retsept/3199/krompsud_marineeritud_kurgid_sinepiseemnetega
https://nami-nami.ee/retsept/10363/sidruni_suvikorvitsakeeks

See suvikõrvitsa keeks on ikka mega hea :)

Kommentaarid